Someday startades av Albert Lannerstad, Eva Åberg och Robert Kalinagil 2016 och har sedan dess blivit en återkommande mötesplats för alla som jobbar professionellt med sociala medier. De som besöker Someday kommer från både privat och offentlig verksamhet och har ofta roller som Social Media Manager, Kommunikatör, Pressansvarig, Marknadschef och liknande befattningar. Snittbetyget från över 500 deltagare under de fyra första åren är 4,43 av totalt 5. Här nedanför ser du en kort sammanfattning av talarna och innehållet under tidigare Somedays.
2019
Talare och rubrik
- Emanuel Karlsten - Moderator och Keynote Speaker
Vem är mäktigast i Sverige? - John Avenberg - Head of Digital Product Presentation H&M-Group
Hur säljer man på Instagram? H&Ms erfarenheter av social shopping - Katarina Adamson - Director PR & Communication, Volvo Car Sverige
Volvo Cars egna Facebook - morgondagens sociala internkommunikation - Mattias Beijmo - Digitaliseringsexpert
Så övervakar Facebook vårt digitala liv - Magnus Noppa - Marknads- och försäljningschef Kläppen Ski Resort
3, 2, 1... live i sociala medier - hur blir det succé? - Emma Lundgren - Snapchat
Camera Marketing - vikten av AR-marknadsföring - Boel Blomqvist - Kommunikationsstrateg Borlänge Kommun
Hellre ful och trevlig än snygg och tråkig - Sara Öhman - Digital Marketer
Mina sju bästa hacks för smart annonsering på Facebook & Instagram
Deltagare från bland annat
Svenska Institutet, Svea Ekonomi, Lunds Universitet, Huddinge Kommun, Aftonbladet, Forsman & Bodenfors Inhouse och Volvo Cars.
Someday 2018
Talare och rubrik
- Ola Andersson, Ansvarig externa digitala kanaler Systembolaget
Vart är webben på väg – de stora trenderna och hur de påverkar sociala medier - Michelle Kempner, Product Marketing Management for Community Video, Facebook
Killer content – how to create, test and learn using platform signals - Victor Ljungberg Group COO Splay One
Egen Youtubekanal - hur varumärken blir mediehus! - Eva-Mia Westergren, Marknadschef Microsoft Sverige
Använd LinkedIn framgångsrikt – social selling och medarbetarna som trovärdiga ambassadörer - Henrik Carlsson Marknadschef Sparbanken Tanum
Den lilla banken som klår storbankerna i engagemang med hästlängder - Tale Maria Krohn Engvik, Hela Norges skolsyster
Helsesista har knäckt koden om hur man når de unga - Mikael Solkulle, Sociala medier-redaktör Liseberg
Sluta med att nå alla - samla dina största fans i en kanal
Deltagare från bland annat
Telenor, Skara kommun, Blocket, Kry, Kläppen Ski Resort, Linköpings kommun, Marginalen Bank, SLU, Leksands Sparbank, Fyrfasen Energi, Warner Music och Migrationsverket.
Someday 2017
Talare och rubrik
- Jonna Ekman, Marknadschef KIT
Jakten på rätt innehåll – ta del av det KIT lärt sig - Jesper Åström
Smarta sätt att göra följare och influencers till en del av din sociala medienärvaro - Linda Nordgren, Social Media Master Malmö Stad
Det goda exemplet som möter hat, hot och desinformation - Johannes Stålnacke-Nero, Producer Moving Image & Content Ving
Från idé till färdig film i sociala medier - Jonas Lindwall Intendent & verksamhetsutvecklare på Livrustkammaren
- Humor+historia+nutid = museisuccé på Facebook
- Susanne Gorne Samordnare sociala medier Svenska kyrkan
Nätpräst, bönewebb och digitala ljus - Geir Ove (Geeohsnap) Pedersen Snapchat strategist, content creator and influencer
Deltagare från bland annat
Fiskarhedenvillan, Swedavia, Spoon, Högskolan i Skövde, JM, Junibacken, Västtrafik, Tekniska Verken, Stockholm Stad, Folksam och Stena Line.
Someday 2016
Talare och rubrik
- Annsi Krool, byBrick Insights
Hur visar man affärsnyttan av arbete i sociala medier? - Jesper Åström
Maximera din räckvidd organiskt + annonserat - Sofia Bressler, Nordea
Sociala medier hjärta events
Jan Strannegård, Polisen
Polisen i sociala medier – fotpatrullering på nätet - Nina Hallström, SkiStar
Vem tänker på skidåkning året runt - Deeped Niclas Strand och Sarah Larsson Bernhardt, Social by Default
Mer, bättre & oftare - morgondagens utmaningar i sociala medier - Micco Grönholm, Helsingborg Stad
Sociala medier i stadens och invånarnas tjänst
Deltagare från bland annat
Gröna Lund, Skånetrafiken, Riksbyggen, Peab, Plan International Sverige, Regeringskansliet, Socialstyrelsen, Circle K, Ljusdal Kommun och Swedavia.