Vad är sociala medier på väg? Vart hittar du din målgrupp och hur ser trenderna ut?  Hur får du organiskt genomslag och hur bygger du en stor YouTube-kanal? Kom till årets nördigaste sociala medier-konferens som vi kallar Someday den 25 september 2018! Där samlas vi som jobbar med sociala medier för att få nya tankar om hur vi kan utveckla våra organisationers närvaro. 

Someday startade 2016 och blev en supersuccé med över 140 deltagare från stora och små organisationer både inom offentlig och privat sektor. 100% av deltagarna gav konferensen betyget 4 eller 5 av 5 möjliga. Här ser du bilderna från Someday 2016 och 2017.

Someday är en sociala medier-konferens fylld av inspiration om det senaste, nya insikter och intressanta case om sociala medier från några av Sverige och världens intressantaste talare och organisationer. Det blir en dag som får hjärnan att gå på högvarv och samtidigt ser till att fylla anteckningsblocket med konkreta idéer om hur du kan utveckla ditt arbete med sociala medier. Someday är av och för oss som jobbar med sociala medier.

Välkommen till Stockholm och Someday 2018! Hälsar arrangörerna Eva, Albert & Robert. 

Anmäl dig till Somedays nyhetsbrev och få uppdateringar om talare och allmänna nyheter inom sociala medier.

Program med reservation för ändringar av både innehåll och talare.

Klara talare Someday 2018

Michelle Kempner
VP Publishing & Operations Buzzfeed

How to conquer a new platform in 5 easy steps

BuzzFeed is a global cross platform distributed network publishing content across multiple platforms including it’s own apps, BuzzFeed.com, YouTube, Facebook, Snapchat and Instagram. BuzzFeed has over 9 billion monthly content views, 200 million monthly unique visitors and publishes to over 30 platforms. BuzzFeed continues to find ways to grow on platforms old and new. In this session Michelle Kempner, who leads operations, social publishing, platform strategy and data across BuzzFeed, will discuss how the company uses data and an audience driven approach to drive scale on platforms. Michelle will also discuss how BuzzFeed’s feedback loop and insights have helped them launch and expand more global franchises like Nifty, Goodful, Bring Me and more.

Michelle Kempner

Michelle Kempner serves as Vice President, Publishing & Operations for BuzzFeed, where she oversees day-to-day operations and strategy. Michelle played a key role in building and growing BuzzFeed’s video business. She helped create many of the tools, successful pages, and data-driven processes that helped build BuzzFeed into one of today’s leading digital media companies. Michelle oversees teams including production, post-production, insights, and social, and brings her strategic expertise to helping prioritize resources, streamline publishing, and ensure that BuzzFeed’s massive production schedule functions efficiently. As a leader within BuzzFeed Entertainment Group, she is a strategic partner to the executive team on revenue and growth strategies.

Läs mer

Ola Andersson
Ansvarig externa digitala kanaler Systembolaget och engagerad omvärldsspanare om allt digitalt

Vart är webben på väg – de stora trenderna och hur de påverkar sociala medier

Vart är internet på väg? Vilka nya möjligheter skapas? Och vad betyder det för oss som jobbar med sociala medier? Ola Andersson har gjort sig känd på LinkedIn för sina skarpa omvärldsspaningar inom allt som rör digitalt. Till Someday kommer han för att sätta sociala medier i ett större perspektiv. Internet genomgår just nu några av sina största förändringar någonsin. Ola trendspanar och ger insikter om vad i sociala medier som är viktigt att ägna extra uppmärksamhet åt hösten 2018.

Ola Andersson

Ola Andersson har över 20 internetår på nacken och arbetar till vardags med Systembolagets digitala kanaler. I mikrostunderna i livet spanar han på LinkedIn och på olaandersson.nu om den digitala utvecklingen som pågår i ett rasande tempo runt oss. En digital omvärldsbevakningsnörd, i stort och smått.

Läs mer

Henrik Carlsson
Marknadschef Sparbanken Tanum

Den lilla banken som klår storbankerna i engagemang med hästlängder

Hur lyckas den lilla banken i norra Bohuslän få högre engagemang och spridning i sociala medier än storbankerna med enorma resurser? Hur kan man skapa ett nischat innehåll som träffar helt rätt hos målgruppen? Hör Henrik berätta om hur Sparbanken i Tanum arbetar både strategiskt och taktiskt för att skapa engagerande innehåll som genererar fler kunder.

Henrik Carlsson

Efter tolv år som säljare, försäljningschef och VD inom den börsnoterade koncernen New Wave Groups olika bolag, bestämde sig Henrik för att byta bana. Det var, och är, marknadsföring som han brinner för och varför inte brinna i en bransch som kan tyckas vara lite grå…?

Henrik älskar sociala medier, i alla fall så länge de ger större effekter än räckvidd och likes. Han vill kunna räkna hem sina satsningar så fort det bara går och han lyckas med just det. I sin roll som marknadschef på en liten bank i norra Bohuslän har han lärt sig att lyckas med begränsade resurser och på en geografiskt snäv marknad. Bank behöver inte vara grått och en liten uppstickare från ”vischan” kan visa upp grymma siffror!

Läs mer

Tale Maria Krohn Engvik
Helsesista

Läs mer

Mikael Solkulle
Sociala medier-redaktör Liseberg

Sluta med att nå alla - samla dina största fans i en kanal

Många likes på Facebook och följare på Instagram betyder inte att alla ser det du delar. Hur kan man istället hitta sätt att nå en nischad del av sin målgrupp och där skapa högt engagemang och stor räckvidd? Liseberg har inför öppningen av sommarens nya attraktion, Valkyria, skapat en Facebookgrupp för parkens mest hängivna fans. Här delas unika bakom-kulisserna-inlägg och specialproducerade filmer som ofta får fler likes och kommentarer än Lisebergs huvudsida med 47 gånger fler fans. Mikael berättar om fördelarna och lärdomarna från att dela upp sin målgrupp och skapa unikt innehåll, där en stor del av gruppmedlemmarna dessutom är självutnämnda experter både på berg- och dalbanor och sociala medier.

Mikael Solkulle

Efter tio år som reklam/program producent och programledare inom kommersiell radio började Mikael 2006 på Liseberg. Men då ansvarig för att boka dansband till dansscenen Polketten. 2016 tog han över ansvaret för parkens sociala kanaler. Det var något av en utmaning för någon som har vanan inne att med rösten och fantasins hjälp förflytta åhörare till olika känslostadier. Lite som man gör också i sociala medier fast ändå helt annorlunda. Resan har verkligen inte varit någon transportsträcka. För trots att han har ett av Sveriges mest välkända varumärken i ryggen så är det en daglig utmaning att nå och engagera följare och rätt målgrupper.

Läs mer

Om Someday

Someday är en heldag om sociala medier den 25:e september 2018 på Färgfabriken i Liljeholmen i Stockholm. Dagen startar med smörgås och kaffe innan vi sätter oss ner i takvåningen längst upp i huset. Nytt för 2018 års konferens är ännu mer nätverkande och interaktion med alla smarthjärnor som sitter i publiken. 

Vad får du och vad kostar det?

Se på det som en vidareutbildning. Du får mängder av konkreta idéer och tips om hur du kan utveckla ditt eget arbete med sociala och digitala medier. Självklart ingår frukost, lunch och fika. Priserna varierar beroende på när du köper biljetten. För att se aktuellt pris klicka på "Se pris och köp biljett". 

Betala via faktura eller kort

Du kan välja att köpa din biljett med kort direkt på sidan  eller via faktura. Vill du betala via faktura skickar du ett mail till robert@socialmediaday.se med namn, ev. företagsnamn samt fakturaadress inklusive postort och postnummer. Glöm inte att ange ev. allergier. Fakturan kommer på vändande mail och när den är betald får du en bekräftelse och biljett till Social Media Day skickad via epost. Anmälan är bindande.

Hitta till Social Media Day 2018

Vi håller till i Färgfabriken, Lövholmsbrinken 1 i Stockholm som ligger vid vattenbrynet 10 minuters promenad från Liljeholmens T-banestation eller 3 minuters gång från Trekantens hållplats. 

Här kan du läsa mer, prata med oss och dela vidare

Vem går på Someday?

På Someday har vi haft kommunikatörer, marknadschefer, Social Media Managers och en och annan VD i publiken från både små och stora organisationer. Deltagarna har tidigare år kommit från bland annat SEB, Skånetrafiken, SF Bio, Gröna Lunds Tivoli, Borlänge Energi, Mekonomen Group, Svenska McDonalds AB, Peab Anläggning AB, Royal Caribbean Cruise Line, Swedbank, Junibacken, Livsmedelsföreningen, Circle K, Plan International Sverige och Region Kronoberg.

Program med reservation för ändringar av både innehåll och talare.

Robert Kalinagil
@robgun robert.kalinagil@gmail.com

"Jag startade upp SkiStars arbete i sociala medier innan Facebook erövrat Sverige och  begreppet sociala medier börjat användas. Vi öppnade upp oss för att få både beröm och kritik men framförallt blev det ett nytt sätt att interagera med våra kunder i det som vi kallade Snöbloggen. Efter Sälen flyttade jag till Idre för att på Idre Fjäll jobba med webb, sociala medier och PR. Vår första Facebookintegration blev en succé publicitetsmässigt men när Facebook hörde av sig och påpekade att den inte uppfyllde regelkraven fick göra om och göra rätt... De senaste fyra åren har jag utvecklat resebolaget Vings arbete i sociala medier samtidigt som jag föreläser inom sociala medier och digital marknadsföring. Nu arbetar jag på kommunikationsbyrån Welcom. "

Eva Åberg
@EvaAbergZ eva@audiendo.se

"I mitt arbete hjälper jag mina kunder att komma i verklig dialog med sina målgrupper. Jag var tidigt ute i att utbilda svenska journalister i sociala medier och numera handlar det också om strategi- och utbildningsuppdrag inom retail, myndigheter och medlemsorganisationer.

Som organisationskonsult bistår jag ledningar och medarbetare i att med hjälp av innovation och gott ledarskap utvecklas i en tid av ständig förändring. 

Min strävan är att ständigt vara uppdaterad om samhällstrender i allmänhet och medieutvecklingen i synnerhet. En naturlig följd är att i höst lansera utbildningen Leda för framtiden utifrån de stora globala utmaningarna som kommer att påverka varje företag. Jag utbildar även i egna mötesverktyget Idéraketen® i fyra världsdelar. En effektiv metod i digital tranformation!"

Albert Lannerstad
albert@audiendo.se

"Jag har varit digital strateg i mer än 10 år och hjälpt hundratals organisationer att utveckla sin digitala närvaro. Nästa lika länge har jag arbetat med sociala medier. När de var i sin linda tyckte jag alla seminarier och utbildningar inom ämnet missade det nya och viktiga: att sociala medier ger möjlighet till helt nya typer av relationer mellan kunder, brukare, medlemmar och organisationer. Men det kräver att vi som kommunikatörer tänker annorlunda.

 
Som digital strateg fungerar jag som rådgivare åt organisationer som vill utveckla sin närvaro i sociala medier. Min roll är att utbilda, förankra, leda processer där strategin blir tydlig och nya idéer och koncept skapas."

Audiendo
info@audiendo.se

Audiendo hjälper företag och organisationer att använda digital kommunikation och sociala medier för att nå sina mål. Vi bidrar med nya kunskaper, hjälper er ta fram genomtänkta strategier och stöder den förändringsprocess det innebär att ha direkt dialog med sina kunder och andra målgrupper.